Perła architektury w Azerskiej stolicy
Londyńskie Muzeum Designu przyznało Centrum Hejdara Alijewa nagrodę Projekt Roku 2014, to projekt autorstwa Zaha Hadid Architects. Budynek swoim kształtem mocno odznacza się pośród postsowieckiej architektury stolicy Azerbejdżanu, Baku.
Kiedy dotarliśmy do centrum, byłem zachwycony ta budowlą, obecnie jest trochę zaniedbana, widać niewielkie ślady wandalizmu, czy to potłuczone gdzieniegdzie białe schody czy zdewastowane okoliczne ławki i chodniki. Pomimo tego budynek dala wygląda oszałamiająco.
Foto edycja i korekta
Do wykonania fotografii wybrałem szeroki kąt 16mm, F8 oraz ISO 100, oraz 50mm 1.4. W post-procesie Lightroom przygotowanie fotografii, korekta perspektywy, ścian obiektu, tu było pewne wyzwanie, budynek nie ma klasycznych ścian pionowych, jako wzorca użyłem trzecioplanowych budynków oraz latarni ulicznych. Korekta balansu bieli na jasnych elementach obiektu, delikatnie w kilku miejscach musiałem ściągnąć kolor (zafarb) powstały od odbić.
Dalsza obróbka w Photoshopie, tu retusz popękanych płyt chodnikowych, śmieci i plam. Korekta kolorów w trybie LAB. Wyostrzanie na high pass z uprzednim maskowaniem.
Architektura
Kształt budowli przypomina zarówno muszlę jak i fale morskie, delikatne misterne pofałdowania wspaniale wkomponowują się w otaczający krajobraz. Budowla wzniesiona na lekkim pagórku wygląda jakby się z niego wyłaniała. Wnętrze wykonane z białego dębu amerykańskiego, ręcznie pasowane i szlifowane elementy sali koncertowej by wzmocnić akustykę obiektu.
Członek jury Piers Gough, tak powiedział o tym budynku: ‘An intoxicatingly beautiful building by the most brilliant architect at the height of her office’s powers. It’s swooning fluid on the outside and inside, belieing its size and complexity. The thousand and one geometrical junctions are consummately mastered and segue seamlessly into each other. Sitting atop a swooping zigzag landscape that would be a winner even without the building, It is as pure and sexy as Marilyn’s blown skirt. Without an ounce of awkward argumentative modernism in its bones. It rather reads like a sweet love letter to Zaha’s homelands.’
Projektantka Zaha Mohammad Hadid (1950-2016) Jako pierwsza kobieta zdobyła w 2004 Nagrodę Pritzkera , a rok wcześniej uhonorowano ją Nagrodą Miesa van der Rohe.
Kontrowersje
Centrum Hejdara Alijewa opisane przez sędziów jako „projekt przełomowy” w portfolio Hadid pomimo doniesień o przymusowych eksmisjach. Human Rights Watch wykryło, że wraz z Crystal Hall, etapem konkursu piosenki Eurowizji 2012 i centrum handlowym Winter Garden, centrum jest jednym z wielu wielkich projektów podczas budowy których lokalną ludność eksmitowano siłą.
„Rząd realizuje program nielegalnego wywłaszczenia i przymusowej eksmisji w całym mieście, bez należytej rekompensaty dla jego mieszkańców”, powiedział Giorgi Giorgia z HRW, który sporządził potępiający raport o konsekwencjach rozwoju miejskiego Baku w 2012 roku.
Podczas gdy prawie 250 domów zostało zniszczonych, aby ustąpić miejsca budynkowi Hadid (pojawiły się również pytania dotyczące praw osób, które go zbudowały) W 2010 r., Podczas gdy projekt był w trakcie budowy, związek robotników budowlanych, BWI, ujawnił jeden z największych przypadków handlu ludźmi w Europie, pracowników migrujących z Bośni i Serbii, zmuszono do pracy w Baku w przerażających warunkach, poddanych przemocy fizycznej i psychicznej, jak i konfiskatą paszportów.
Również krytyka projektu stadionu Pucharu Świata w Katarze autorstwa Hadid jest pełna informacji o przerażających warunkach pracy migrantów. Gdzie 500 robotników zginęło w ciągu ostatnich dwóch lat. „Nie mam nic wspólnego z robotnikami” – powiedziała Hadid, kiedy rzuciła wyzwanie tym liczbom. „Myślę, że to kwestia, którą rząd – jeśli pojawia się problem – powinien podnieść … Nie jest moim obowiązkiem architekta, żeby na to spojrzeć”.
źródło:Guardian – Wave of protest over Zaha Hadid’s Baku prizewinner
Ostanie komentarze